Ik ben met autorijschool De Rijcoach in 2014 gestart, met name om de Brazilianen in Nederland, die geen of nauwelijks Nederlands begrijpen, te ondersteunen in hun eigen taal. Bij De Rijcoach kan je in meerdere talen jouw rijopleiding volgen. Maar er zijn meer voordelen om voor De Rijcoach te kiezen. Ik zet ze hier op een rijtje voor je:

 

Ervaring

Op het gebied van lesgeven en trainingen heb ik een zeer ruime en brede ervaring. Politiemensen, beveiligers, bus- en vrachtwagenchauffeurs… ik heb aan diverse beroepsgroepen opleidingen gegeven. Het lesgeven en coachen loopt als een rode draad door mijn leven. Daarnaast heb ik een aantal jaren in Brazilië gewoond en trek ik al sinds 1995 met Brazilianen op. Ik ken de cultuur en gewoonten dus redelijk goed.

Pakketten

Het gros van de rijscholen haalt een leerling binnen met mooie aanbiedingen in pakketvorm. Wil je tijdens jouw rijopleiding tóch van rijschool wisselen dan valt het vaak niet mee om je geld terug te krijgen. Soms kun je zelfs fluiten naar je centen. De Rijcoach heeft maar één pakket, een 10 uur rijles. Je rijdt elke week minimaal één blok van 2 uur, dus elke 5 weken koop je een nieuw pakket. Wil je meerdere blokken van 2 uur per week, dan kan dat natuurlijk ook. Zo betaal je alleen wat je ook gebruikt. En jouw examengeld… dat betaal je pas als we jouw examen gaan aanvragen.

Aandacht

De Rijcoach is geen opleidingsmachine waar van ’s morgens 07.00 uur tot ’s avonds 21.00 uur rijles wordt gegeven en jij als leerling de taxichauffeur bent om de volgende leerling op te halen. De rijschool heeft een beperkt aantal leerlingen omdat ik mijn rijlessen naast mijn andere dagelijkse (part-time)  werkzaamheden geef. Je bent dus nooit één van de 40 leerlingen van de instructeur, oftewel, een nummer. Het opleidingsprogramma wordt speciaal op jou aangepast om ervoor te zorgen dat je zo snel en zo goed mogelijk leert. Loopt een rijles eens iets uit, bijvoorbeeld omdat je iets langer de tijd nodig hebt, dan maak ik daar geen probleem van en reken dat ook niet extra.

Slagingspercentage

Veel rijscholen zetten het op de voorpagina van hun website “Hoge Slagingspercentages”. De praktijk geeft echter een heel ander beeld. Maar, eerlijk is eerlijk… een hoog slagingspercentage zegt ook niet altijd alles. Er zijn leerlingen bij wie het allemaal tegenzit op een examen en heb je er daar meerdere van, dan gaat het gemiddelde omlaag. Maar goed, als het niet zo is, zet het dan ook niet op frontpage van je website…? Het gemiddelde slagingspercentage in Nederland voor een eerste examen ligt rond de 50%. De percentages van De Rijcoach liggen over het algemeen hoger dit gemiddelde.

Portugees

Ik heb een eigen interactieve online theoriecursus in de Portugese (Braziliaans) taal. Om deze opleiding te volgen maakt het dus niet uit waar je woont. Wat je nodig hebt is een computer, tablet of smartphone met een internetaansluiting. Je inschrijven voor deze cursus kan op de Portugeestalige website van De Rijcoach www.autoescola.nl

Prijzen

Ik behoor niet tot de duurste rijscholen maar zeker ook niet tot de goedkoopste die € 35 per rijles rekenen (vaak is dan de rijles ook geen 60 minuten). De BTW 21% is, de inkomstenbelasting 37% en de autokosten zo’n € 8 per uur. Dan leert een simpel rekensommetje dat je daar € 12,38 netto over. Dan heb je vele andere kosten die een ZZPer heeft nog niet meegerekend. Geen enkele goede en zichzelf respecterende opleider zal voor dit bedrag werken.

Maar het is ook niet zozeer de prijs van de rijles die de totale prijs van jouw rijbewijs bepaalt. Dat zijn wel het aantal rijlessen dat je nodig hebt en of je in één keer slaagt. En, hoe hoger de kwaliteit van jouw rijopleiding, hoe hoger jouw kansen zijn om sneller te slagen.